Hoe gaan Horus en haar leden om met kwaliteit?
Iedereen die cliënt is bij een lid van Horus, mag betrouwbare en deskundige dienstverlening verwachten, met oog voor de mens achter het dossier. Horus vindt het belangrijk dat haar leden een extra stap zetten voor de cliënt. Of twee, als dat nodig is. Dit uit zich onder andere door een actieve inzet op het voorkomen en oplossen van schulden, en door het bevorderen van zelfredzaamheid waar mogelijk en het investeren in uitstroom.
Wettelijke kwaliteitseisen voor curatoren, bewindvoerders en mentoren
Het Landelijk Kwaliteitsbureau Curatele, Bewindvoering en Mentorschap (LKB) van de Rechtspraak beoordeelt of bewindvoerders, mentoren en curatoren voldoen aan de wettelijk gestelde kwaliteitseisen. Elk jaar wordt hier door het LKB opnieuw naar gekeken. Is alles in orde, dan krijgt de bewindvoerder, mentor of curator een honorering van het handhavingsverzoek. Leden van Horus sturen, op ons verzoek, deze honorering naar ons toe. Zo weten wij dat elk lid voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen. Dit is ook wat wij van nieuwe leden wensen: zij kunnen de toelating van het LKB of de handhaving door het LKB naar ons mailen na hun inschrijving als nieuw lid.
Kwaliteitseisen voor inkomensbeheerders
Er zijn geen wettelijke kwaliteitseisen voor inkomensbeheerders. Horus vindt het echter erg belangrijk dat ook cliënten van inkomensbeheerders weten dat ze ondersteund en geholpen worden door een betrouwbare partij. Om ook de kwaliteit van inkomensbeheerders te garanderen, hebben wij afgesproken dat inkomensbeheerders aan dezelfde eisen moeten voldoen als bewindvoerders. De controle hiervan ligt echter niet bij het LKB, maar bij Horus.