12-02-2022

ABN AMRO zegt beheer- en gesloten leefgeldrekening toe & verbetert dienstverlening aan bewindvoerders

Namens branchevereniging Horus voerde voorzitter Gert Boeve, samen met de leden Bianca Wassink, Ingrid Boon en Yekta Nasir overleg met de dames Rem en Van Looveren en de heren Thesingh en Riemsma van ABN AMRO Bank N.V..

Om gelijk met het goede nieuws te beginnen: ABN AMRO heeft haar beleid aangepast en zal voortaan in principe altijd, ook al is sprake van een verwijzing in het IVR/EVR-register, een gesloten leefgeld- en een beheerrekening openen.

Daarnaast zet ABN AMRO in op het verkorten van de telefonische wachttijden: deze moeten op korte termijn terug naar minder dan 20 minuten. Reden voor de beleidswijziging is onder meer gelegen in een recente uitspraak van de rechtbank Amsterdam, maar ook de aanhoudende druk vanuit Horus heeft in positieve zin meegespeeld.


Gert Boeve: ‘Dit is geweldig goed nieuws voor de leden van Horus en voor iedereen die in de branche actief is. Ik heb de banken aangesproken en dan is het nu tijd om een compliment uit te delen. ABN AMRO neemt met deze stap haar verantwoordelijkheid en is daarmee wat mij betreft een voorbeeld voor de andere banken. Beschermingsbewindvoerders hebben om hun werk te doen als financiële hulpverleners toegang nodig tot een beheer- en een leefgeldrekening. Fijn dat dit nu gewoon weer kan bij ABN AMRO. Het is daarnaast goed nieuws dat de bank beter bereikbaar gaat worden en dat de te lange wachttijden tot het verleden moeten gaan behoren. Tot slot vind ik het een goed signaal dat ABN AMRO per kwartaal overleg met ons wil; we zijn allebei gebaat bij korte lijnen.’

Dat ABN AMRO al werkt met gesloten leefgeldrekeningen, juicht Horus ook toe: ‘Ook onze cliënten worden wel eens misbruikt en gebruikt als geldezel, of laten zich daartoe verleiden. Een gesloten leefgeldrekening maakt het minder makkelijk, zo niet onmogelijk dat dat dan nog gebeurt’, zegt Gert Boeve. ‘Ik zou graag zien dat hierin de andere banken het voorbeeld van ABN AMRO volgen.’

Hoewel de verbeteringen per direct ingaan volgens ABN AMRO, zullen niet meteen de achterstanden weggewerkt zijn. Branchevereniging Horus heeft hiervoor begrip. Zowel ABN AMRO als Horus vindt het van belang om in gesprek met elkaar te monitoren of het ook merkbaar beter gaat. Per kwartaal zal daarom een overleg plaatsvinden.

Als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg het belangrijkste nieuws als eerste! 

Volg ons en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen

Wil jij net als je vakgenoten altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws over de branche en over Horus? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en volg ons op LinkedIn, Twitter en YouTube.

Adresgegevens

Bezoekadres (alleen op afspraak)
Horaplantsoen 14
6717 LT Ede

085 - 007 4330 info@horus.nl