08-03-2023

Alles over het Tijdelijk Noodfonds Energie

Het Noodfonds is een initiatief van Eneco, Essent, Greenchoice, Vattenfall, SchuldenlabNL, en NSR (de Nederlandse Schuldhulproute). De Rijksoverheid ondersteunt het Noodfonds. We zien het Noodfonds als een aanvulling op bestaande maatregelen (prijsplafond, energietoeslag). Ook stimuleren we burgers om eerst andere hulpmogelijkheden (energie besparen, financiële hulp of toeslagen/voorzieningen) te benutten. Het Noodfonds is er voor huishoudens met een hoge energierekening in combinatie met een bruto-inkomen per maand lager dan € 2.980,- (alleenstaand) of € 4.180,- (samenwonend). Voor deze huishoudens betaalt het Noodfonds een deel van de energierekeningen van oktober 2022 tot en met maart 2023.

Sinds lancering zijn er zorgen en vragen bij bewindvoerders over de mogelijkheid om mensen onder bewind te helpen bij de aanvraag voor het Noodfonds. De afgelopen weken waren Horus en de NVVK met het Noodfonds in gesprek over manieren om het Noodfonds nog toegankelijker te maken.

Het Noodfonds lanceerde deze week de computerversie van de aanvraag, met mogelijkheid de aanvraag voor iemand anders te doen. Dat gaat via DigiD machtiging bij de Belastingdienst, UWV en Toeslagen. Vorige week heeft een bewindvoerder de computerversie van de aanvraag getest. Om bewindvoerders zo goed mogelijk op weg te helpen, zetten we hierbij de belangrijkste informatie over het Noodfonds en DigiD machtiging op een rij.


Hoe werkt het Noodfonds

Het Noodfonds kijkt hoe hoog de energierekening is in vergelijking met het inkomen van de volwassenen in het huishouden. Als te veel van het inkomen nodig is voor energie, dan betaalt het Noodfonds een deel van de energierekening. Het maakt niet uit welke energieleverancier een huishouden heeft. Het Noodfonds Energie is een toevoeging aan de Energieroute van Geldfit: geldfit.nl/energie. De Energieroute is een gids die mensen helpt met tips om te besparen en geeft een overzicht van organisaties die kunnen helpen bij geldzorgen. Huishoudens kunnen ook checken of zij alle regelingen en voorzieningen gebruiken die er voor hen zijn. Het Noodfonds werkt met drie stappen:

  1. De Noodfonds Check
  2. De berekening
  3. De uitslag

Kijk op www.noodfondsenergie.nl voor uitleg over alle stappen.


Belangrijke zaken

  • Het Noodfonds is een privaatrechtelijk initiatief.
  • De aanvraag voor het Noodfonds heeft geen effect op andere (gemeentelijke) regelingen.
  • Het Noodfonds is er voor huishoudens met een inkomen dat maximaal 200% van het sociaal minimum is, en een eigen energiecontract.
  • Huishoudens kunnen met terugwerkende kracht een aanvraag doen voor steun over de periode oktober 2022 tot en met maart 2023.
  • Het proces om een aanvraag te doen voor het Noodfonds is zelfstandig volledig digitaal te doorlopen.
  • Vanuit de Noodfonds-check worden huishoudens die in aanmerking komen vanzelf doorverwezen naar de computerversie of smartphone-app van de aanvraag voor het Tijdelijk Noodfonds Energie
  • In het aanvraagproces worden huishoudens bij iedere stap voorzien van uitleg. Op de website www.noodfondsenergie.nl staat alle informatie over het Noodfonds, inclusief veelgestelde vragen (bijvoorbeeld over DigiD, inkomen, energierekening). Voor mensen die er met beschikbare hulpmiddelen toch niet uit komen is er een telefonische hulplijn beschikbaar (085-0881111).
  • Sinds deze week is het mogelijk om de aanvraag voor een huishouden te doen. Dat gaat via DigiD machtiging.

De aanvraag voor iemand anders doen

Het is nu ook mogelijk de aanvraag voor een huishouden te doen. Dat gaat via DigiD machtiging. Daarvoor is het belangrijk te weten:

  • Voor de personen die je helpt moet je een machtiging hebben bij Belastingdienst, UWV en Toeslagen.
  • Op onze website www.noodfondsenergie.nl staat onder veelgestelde vragen alles wat je nodig hebt om je goed voor te bereiden als je de aanvraag voor iemand anders wilt doen.
  • Je kunt met hetzelfde e-mailadres voor meerdere personen een aanvraag doen. Let op: om te starten doe je eerst één keer de Noodfonds-Check. Dat is nodig om je e-mailadres te koppelen aan de aanvraag. Als je de bevestigingsmail na aanvraag bewaart, kun je daarna vanuit die e-mail meerdere aanvragen starten.
  • Als mensen in het huishouden dat je helpt niet beschikken over DigiD, dan kun je een machtigingscode aanvragen. Je hebt dan het burgerservicenummer (BSN) nodig van de persoon/personen die je gaat helpen. De aangevraagde machtigingscode wordt per post verstuurd naar het huisadres van de persoon voor wie je de aanvraag gaat regelen. Diegene moet je de code persoonlijk geven.
  • In de computeraanvraag die wij op deze termijn hebben gelanceerd, geldt bij meerpersoonshuishoudens dat je als bewindvoerder voor iedereen boven de 23 jaar een machtiging moet hebben. Als je dat niet hebt, kun je de aanvraag aan de keukentafel doen in aanwezigheid van alle volwassenen in het huishouden.
  • Op dit moment, bij lancering van de webversie, geldt nog dat je de aanvraag per kwartaal moet doen (dat betekent dat je voor kwartaal 4 van 2022 en kwartaal 1 van 2023 twee keer een aanvraag doet). Wij hopen dit op zeer korte termijn verder te integreren tot één aanvraag.
  • Sinds lancering merken wij dat er met regelmaat onderhoud is bij de Belastingdienst, UWV of Toeslagen. Omdat wij gegevens ophalen via DigiD bij deze instanties, werkt op die momenten de aanvraagprocedure tijdelijk niet. Dat communiceren wij altijd via onze website.

Achtergrondinformatie over het Noodfonds

(zie www.noodfondsenergie.nl)

Voor wie is het Noodfonds Energie


De volgende huishoudens kunnen steun krijgen van het Noodfonds:

  • Het huishouden heeft een bruto-inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dan is het bruto-inkomen per maand lager dan € 2.980,- (alleenstaand) of € 4.180,- (samenwonend). De bedragen zijn inclusief 8% vakantiegeld.
  • Huishoudens hebben zelf een contract voor gas en/of stroom bij een energieleverancier. De rekening voor gas en/of stroom is hoger dan 10 tot 13 procent van het gezamenlijk bruto-inkomen.

Het Noodfonds betaalt het deel van de maandelijkse energierekening dat meer is dan 10 tot 13 procent van het gezamenlijk bruto-inkomen van een huishouden.

De aanvraag voor het Tijdelijk Noodfonds Energie in 3 stappen


Stap 1: De Noodfonds-check
Eerst doe je de Noodfonds-check. Dat kan op de website www.geldfit.nl/energie. Met deze korte check zie je of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden. Je vindt er ook tips om te besparen en een overzicht van organisaties die kunnen helpen bij geldzorgen. Je kunt ook checken of je alle regelingen en voorzieningen gebruikt die er voor jou zijn.

Stap 2: De berekening
Na de Noodfonds-check krijg je instructies om de aanvraag te starten. Het Noodfonds berekent dan automatisch of je in aanmerking komt voor steun.
Dit heb je nodig voor de aanvraag:

  • Een half uur de tijd
  • Het klantnummer en termijnbedragen van je energieleverancier
  • Huisgenoten boven de 18 met een inkomen zijn bij je in de buurt
  • Jij en je huisgenoten hebben DigiD inloggegevens bij de hand

Stap 3: Uitslag van de aanvraag
Je ziet de uitslag van je aanvraag direct in je scherm. Nadat je op de knop ‘Aanvraag versturen’ hebt geklikt, hoef je niets meer te doen. De energieleverancier controleert je aanvraag. Als alles klopt, dan verlaagt je energieleverancier jouw energierekening. Het gaat om de energierekeningen van oktober 2022 tot en met maart 2023.

Is de aanvraag afgewezen? Dan kun je bij Geldfit terecht om te kijken of er nog andere mogelijkheden zijn voor hulp bij geldzorgen. Dat kan via de website www.geldfit.nl/energie.

Context

Eneco, Essent, Greenchoice, Vattenfall, NSR (Nederlandse SchuldhulpRoute) en SchuldenlabNL presenteerden eind maart 2022 een actieplan om huishoudens te helpen om financieel gezond te blijven. Vanaf dat moment zijn deze partijen gezamenlijk aan de slag gegaan met oplossingen voor de hoge energierekening. Op 1 juni 2022 lanceerden zij op www.geldfit.nl/energie een gids met informatie en advies over de hoge energieprijzen. De volgende stap die zij presenteren is de oprichting van het Tijdelijk Noodfonds Energie.

Als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg het belangrijkste nieuws als eerste! 

Volg ons en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen

Wil jij net als je vakgenoten altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws over de branche en over Horus? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en volg ons op LinkedIn, Twitter en YouTube.

Adresgegevens

Bezoekadres (alleen op afspraak)
Horaplantsoen 14
6717 LT Ede

085 - 007 4330 info@horus.nl