Op 3 december 2021 voerde Gert Boeve namens Horus overleg met Betaalvereniging Nederland. Hij zegt hierover: ‘Van onze leden krijg ik helaas veel signalen over haperende dienstverlening door banken. Maar daarnaast krijg ik ook te veel signalen dat cliënten – bewust of meer naïef – zich laten gebruiken als geldezels. Nu snap ik dat fraude met bankrekeningen opgelost moet worden, maar geldezels zijn meestal alleen hulpje van de daarachter verschuilende criminelen. Als daarna deze cliënten uitgesloten worden door banken, helpt dat deze cliënten en hun financiële zorgverlener niet. Bovendien is het niet hebben van toegang tot bankrekeningen in strijd met basisbeginselen om in de samenleving mee te kunnen doen.
Ernstiger is het als een cliënt wél bij een bankrekening kan komen, terwijl hij of zij al in het Centraal curatele- en bewindsregister staat. Dit register maakt duidelijk dat een persoon zelf niet handelingsbevoegd is. Als branchevereniging van wettelijk vertegenwoordigers en inkomensbeheerders gaan wij ervan uit dat banken dit register hanteren in hun werk en ervoor zorgen dat cliënten die daarin staan, nooit zonder toestemming van hun vertegenwoordiger een rekening kunnen openen.’
De problemen van leden van Horus met banken, maar ook de problemen die cliënten hebben met banken, leveren als bijgaand probleem op dat met het oplossen van de problemen veel tijd gemoeid is. Tijd die niet besteed kan worden aan de cliënt. ‘Het is mij er dan ook alles aan gelegen dat de banken in 2022 snel werk maken van goede dienstverlening’, zegt Boeve. ‘Die mag simpel zijn, als deze ook doeltreffend is. Daarnaast ben ik pas tevreden als de Nederlandse banken er echt voor zorgen dat het Centraal curatele- en bewindsregister goed wordt gebruikt door banken. Dat register is er niet voor niets.’
Met de vertegenwoordiger van de Betaalvereniging is afgesproken om op korte termijn het gesprek te vervolgen. Uiteraard houden we je op de hoogte.