06-01-2023

Veelgestelde vragen over HeyDay

Veelgestelde vragen over HeyDay/Unifiedpost

Beheerrekening

  1. Wie is de rekeninghouder van de beheerrekening?
    De rekeninghouder van de beheerrekening is de cliënt die, om welke reden dan ook, een bewindvoerder, Wsnp-bewindvoerder of budgetbeheerder heeft. Deze bewindvoerder, Wsnp -bewindvoerder of budgetbeheerder voert zijn/haar werkzaamheden beroeps– of bedrijfsmatig uit.

  2. Wie is eigenaar van de gelden op de beheerrekening?
    De houder van de rekening, de cliënt, is de eigenaar van de gelden op de rekening. De bewindvoerder, budgetbeheerder of Wsnp-bewindvoerder is dat dus niet. De cliënt, de rekeninghouder is de enige rechthebbende van de gelden op de beheerrekening. De bewindvoerder, budgetbeheerder of Wsnp-bewindvoerder voert het beheer over de beheerrekening.

  3. Wie kan een beheerrekening openen?

    Alleen bewindvoerders BW 1, Wsnp-bewindvoerders, faillissementscuratoren of budgetbeheerders die:

    • Als Wsnp-bewindvoerder of faillissementscurator zijn benoemd door de rechtbank én hun werkzaamheden beroeps- of bedrijfsmatig uitvoeren én zijn aangesloten bij één van de brancheorganisaties.

    • Als beschermingsbewindvoerder of curator BW1 zijn benoemd door de rechtbank én hun werkzaamheden beroeps- of bedrijfsmatig uitvoeren én zijn aangesloten bij één van de brancheorganisaties.

    • Als budgetbeheerder beschikken over een AFM-vergunning bemiddelen, dit kan ook een parapluvergunning zijn, én hun werkzaamheden beroeps- of bedrijfsmatig uitvoeren én zijn aangesloten bij één van de brancheorganisaties.

  4. Wordt de bewindvoerder of budgetbeheer samen met de cliënt de rekeninghouder van de beheerrekening?

    Nee, de cliënt is de enige rekeninghouder van de beheerrekening.

  5. Is het mogelijk om een negatief saldo te hebben op de beheerrekening?

    Nee, het is niet mogelijk om een negatief saldo te hebben op de beheerrekening.

  6. Kan het rekeningnummer worden meegenomen wanneer cliënt, om welke reden dan ook, wisselt van bewindvoerder of budgetbeheerder?
    Nee, dat is niet mogelijk. Een wijziging of wisseling van bewind of budgetbeheerder betekent dat de huidige rekening vervalt en dat er door de nieuwe bewindvoerder of budgetbeheerder een nieuwe rekening moet worden geopend.

  7. Hoe gaat het beëindigen of opheffen van de beheerrekening?
    Het beëindigen of opheffen van de rekening kan alleen door de bewindvoerder, Wsnp-bewindvoerder of de budgetbeheerder gebeuren. Dit moet wanneer de grondslag voor de rekening, om welke reden dan ook, niet langer aanwezig is of wanneer de beheerder hiertoe besluit. Opheffen van de rekening kan pas nadat de maandelijkse kosten van de rekening betaald zijn én het saldo op de rekening op nul staat. Dit betekent dus dat cliënt zelf, dan wel samen met de beheerder, zorgt voor een andere rekening waar een restantsaldo naar toe geboekt kan worden.

Leefgeldrekening

  1. Kan ik ook een leefgeldrekening voor mijn cliënt openen?
    Ja, dit is mogelijk in de loop van het tweede kwartaal van 2023.

  2. Hoe werkt de leefgeldrekening?
    Bij de leefgeldrekening kunnen cliënten desgewenst/optioneel de beschikking krijgen over een pinpas (tegen meerkosten), maar zij kunnen ook met hun smartphone pinnen (middels Google Pay en Apple Pay). Verder zal de leefgeldrekening als bundel gepositioneerd worden, met een beperkt aantal geldopnames in de bundel en additionele kosten voor geldopnames buiten de bundel. Met de leefgeldrekening kunnen ook online aankopen gedaan worden.

  3. Kan de leefgeldrekening na vervallen van bewind of budgetbeheer gebruik worden door cliënt als een reguliere bankrekening?

    Ja, de cliënt kan de leefgeldrekening meenemen. Wel zal de client op dat moment zelf (opnieuw) ge-KYCed worden.

Klant worden

  1. Wie wordt klant?
    A. In eerste instantie moet de bewindvoerder, budgetbeheerder of Wsnp-bewindvoerder éénmalig de klantacceptatie-procedure (KYC) doorlopen om toegang tot de payment-hub te verkrijgen en op die manier de beheerrekeningen te kunnen openen en beheren. Na uploaden van de relevante documenten, zal het KYC-proces binnen drie werkdagen zijn afgerond.
    B. Zodra bewindvoerder, budgetbeheerder of Wsnp-bewindvoerder toegang heeft tot de payment-hub, kan de bewindvoerder, budgetbeheerder of Wsnp-bewindvoerder door het online opvoeren van de relevante gegevens van individuele cliënt een rekening ‘aanvragen’. Wij streven ernaar dat het NL-IBAN-rekeningnummer van de cliënt zo snel mogelijk (in ieder geval binnen één werkdag) beschikbaar is vanaf het moment van uploaden. Binnen maximaal twee werkdagen na het uploaden van de cliëntgegevens zal de NL-IBAN-rekening actief zijn voor gebruik in het betalingsverkeer. Dit is de manier waarop de cliënt klant wordt.

  2. Wat is de doorlooptijd voor een bewindvoerder, Wsnp-bewindvoerder of budgetbeheerder voordat deze beheerrekeningen van cliënten kan beheren en openen?

    Na uploaden van de relevante documenten, zal het KYC-proces binnen drie werkdagen zijn afgerond.

  3. Hoe verloopt de klantacceptatie van de cliënten van beheerrekeningen?
    De klantacceptatie voor de cliënten van beheerrekeningen is een online proces waarbij de bewindvoerder, budgetbeheerder of Wsnp-bewindvoerder de daarvoor relevante gegevens met behulp van cliënt verzamelt en vervolgens uploadt. 

  4. Wat is de doorlooptijd om een beheerrekening te openen voor een cliënt?
    Wij streven ernaar dat het NL-IBAN-rekeningnummer van de cliënt zo snel mogelijk (in ieder geval binnen één werkdag) beschikbaar is vanaf het moment dat de bewindvoerder, budgetbeheerder of Wsnp-bewindvoerder de rekening ‘aanvraagt’ c.q. de relevante gegevens uploadt. Binnen maximaal twee werkdagen na het uploaden van de cliëntgegevens zal de NL-IBAN-rekening actief zijn voor gebruik in het betalingsverkeer.

Kosten

  1. Wat kost een beheerrekening?

    De kosten van een beheerrekening bedragen € 4,95 per maand.

  2. Wie betaalt de kosten van de beheerrekening?

    De kosten van de beheerrekening worden betaald door de rekeninghouder en dat is de cliënt.

  3. Wat kost een leefgeldrekening?
    De kosten van een leefgeldrekening bedragen € 4,95 per maand, exclusief de kosten voor een optionele bankpas. Verder moet de leefgeldrekening als ‘bundel’ gezien worden, met een beperkt aantal geldopnames in de bundel en additionele kosten voor geldopnames buiten de bundel.

  4. Wie betaalt de kosten van de beheerrekening?

    De kosten van de beheerrekening worden betaald door de rekeninghouder en dat is de cliënt.

  5. Wat zijn de kosten voor bewindvoerders, Wsnp-bewindvoerders en budgetbeheerders?
    Er zijn geen kosten voor de bewindvoerder, budgetbeheerder of Wsnp-bewindvoerder. Dus geen onboarding-/KYC-kosten, geen batch-kosten, geen openings- of sluitingskosten.

Bescherming van de gelden

  1. Zijn de gelden op de beheerrekening beschermd tegen faillissement van de aanbieder?
    Ja, de gelden op de beheerrekening en leefgeldrekening vallen, mits het (gecombineerde) saldo niet hoger is dan € 100.000,00 per rekeninghouder, onder de bescherming van het depositogarantiestelsel.


Deze pagina zal worden aangevuld met meer veelgestelde vragen en de antwoorden hierop.
Staat jouw vraag hier niet tussen? Mail gerust naar heyday@horus.nl. We zullen je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg het belangrijkste nieuws als eerste! 

Volg ons en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen

Wil jij net als je vakgenoten altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws over de branche en over Horus? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en volg ons op LinkedIn, Twitter en YouTube.

Adresgegevens

Bezoekadres (alleen op afspraak)
Horaplantsoen 14
6717 LT Ede

085 - 007 4330 info@horus.nl