Cookies
Om jou beter te helpen maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Ook delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Hieronder kan je onze cookies accepteren of je instellingen aanpassen.
Iedereen die cliënt is bij een lid van Horus, mag betrouwbare en deskundige dienstverlening verwachten, met oog voor de mens achter het dossier. Horus vindt het belangrijk dat haar leden een extra stap zetten voor de cliënt. Of twee, als dat nodig is. Dit uit zich onder andere door een actieve inzet op het voorkomen en oplossen van schulden, en door het bevorderen van zelfredzaamheid waar mogelijk en het investeren in uitstroom.
Wettelijke kwaliteitseisen voor curatoren, bewindvoerders en mentoren
Het Landelijk Kwaliteitsbureau Curatele, Bewindvoering en Mentorschap (LKB) van de Rechtspraak beoordeelt of bewindvoerders, mentoren en curatoren voldoen aan de wettelijk gestelde kwaliteitseisen. Elk jaar wordt hier door het LKB opnieuw naar gekeken. Is alles in orde, dan krijgt de bewindvoerder, mentor of curator een honorering van het handhavingsverzoek.
Leden van Horus sturen, op ons verzoek, deze honorering naar ons toe. Zo weten wij dat elk lid voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen.
Dit is ook wat wij van nieuwe leden wensen: zij kunnen de toelating van het LKB of de handhaving door het LKB naar ons mailen na hun inschrijving als nieuw lid.
Kwaliteitseisen voor inkomensbeheerders
Er zijn geen wettelijke kwaliteitseisen voor inkomensbeheerders. Horus vindt het echter erg belangrijk dat ook cliënten van inkomensbeheerders weten dat ze ondersteund en geholpen worden door een betrouwbare partij. Om ook de kwaliteit van inkomensbeheerders te garanderen, hebben wij afgesproken dat inkomensbeheerders aan dezelfde eisen moeten voldoen als bewindvoerders. De controle hiervan ligt echter niet bij het LKB, maar bij Horus.
Kwaliteitsregels van Horus
Als je lid wordt van Horus, dan ga je akkoord met een aantal kwaliteitsregels die door de branchevereniging zijn opgesteld. Deze zijn aanvullend aan de eisen van het Landelijk Kwaliteitsbureau. Deze kwaliteitsregels gelden ook voor inkomensbeheerders.
Alle regels staan in de kwaliteitsverordening. Daar noemen we bijvoorbeeld het onderwerp Permanente Educatie, omdat leden door bijscholing hun vakkennis kunnen vergroten of vaardigheden kunnen verbeteren. Zo gaat de kwaliteit van hun werk omhoog.
Klachten
Een cliënt met een klacht over een lid van Horus
Hoewel wij de kwaliteit en professionaliteit van onze leden checken, is het toch mogelijk dat er een klacht is over een lid van Horus. Alle Horus-leden hanteren een klachtenprocedure. Ben jij een cliënt en heb je een klacht over jouw wettelijk vertegenwoordiger of inkomensbeheerder die lid is van Horus, dan lees je hier precies welke stappen je kunt nemen.
Een Horus-lid met een klacht over een ander lid
Heb jij als lid van Horus een klacht over een ander lid van Horus, stuur dan een e-mail met daarin je klacht naar klachten@horus.nl. Wij nemen je klacht zo snel mogelijk in behandeling.